Tips

Handige Tips!

 

Weg met de stijfheid. Gebruik de foam roller!

Foam rollen in plaats van naar de fysiotherapeut! Altijd al zelf iets aan die stijve spieren willen doen? Gebruik dan de een foam roller.

De foam roller is een onderdeel van self myofascial release techniek. Je kunt jezelf dus masseren d.m.v. triggerpoints. In het begin is het masseren erg pijnlijk maar na een aantal weken wordt dit zeker minder.

Wat is een triggerpoint?

Het fasciale systeem  (het bindweefsel) omhult alle botten, spieren, organen en zenuwen als een soort deken. Het zorgt ervoor dat alles met elkaar in verbinding staat, van je tenen tot aan je hoofd. Als het bindweefsel beschadigd raakt, bijvoorbeeld door sport en/of krachttraining, kan dat betekenen dat er ergens in je lichaam getrokken wordt aan de deken. De plekken waar je bindweefsel beschadigd is worden dik, komen vast te zitten en raken in de knoop.  Er ontstaat een triggerpoint.

Een triggerpoint is een samentrekking van een klein deel van een spier. Deze samentrekking is door een ervaren therapeut te voelen als een knoop/verdikking in de spier. Deze knoop heeft ongeveer de grootte van een erwt.  Deze triggerpoints kun je verwijderen door het geven van druk door middel van het eigen lichaamsgewicht op bijvoorbeeld een foam roller of een tennisbal.

De werking van de foam roller
De foam roller voelt aan als een sportmassage en de druk zorgt ervoor dat zenuwen en spieren ontspannen. Het bloed gaat beter stromen en er de spier kan meer zuurstof opnemen waardoor het lichaam (de spieren) zich beter kan herstellen.

Waar kun je een foam roller voor gebruiken?

  • triggerpoint’s verwijderen
  • stijfheid verminderen
  • flexibiliteit van zowel spieren als lichaam verbeteren
  • blessures voorkomen
  • pijn verminderen
  • gebruik als warming-up of cooling-down

Wil je informatie over de foam roller of wil je een keer de foamroller uitproberen bel of mail dan. Wil je een foamroll bestellen ga dan naar fysiosupplies.nl

Veel succes met de massage en geniet van het resultaat!